18. Gyónás

 2010.02.24. 08:00

Elmentem gyónni, ahogy Agapé parancsolta. Tudtam, hogy számonkéri majd, úgyhogy inkább megtettem. Kutattam magamban a bűnbánat érzése után. A baj az, hogy hozzászoktattak bennünket, hogy mindenért bűntudatunk legyen. Ha mindenért bűntudatot érzünk, elbizonytalanodunk, mikor vétkezünk igazán. Tudva és akarva Isten  parancsai ellen cselekedni bűn. Gondolattal, szóval, cselekedettel és mulasztással egyaránt. Ebben tán a gondolatot a legnehezebb megfogni. Nem uralkodunk a gondolatainkon, ahogy az álmainkon sem. És nincs esélyünk nem vétkezni.

Albertinát illetően a véleményem nem változott, de a féktelen indulatosságot  és annak mesterséges szítását felvettem a listámra. Gyónásra mindig listával megyek. Kábé, mint más bevásárolni. Ott vannak a bűnök, meg a mennyiségek. Még az ezer éves bűnlajstromomat használom, amelyet fiatal korom óta vezetek. Kezdetben az imakönyvemből dolgoztam (Lelki tükör elsőáldozók számára) aztán rájöttem, hogy legegyszerűbb saját füzetet felfektetni.

Vannak típusbűneim, ezek az állandó listán szerepelnek. Tudom, hogy mindig újra és újra elkövetem őket, heti rendszerességgel kb ugyanannyiszor. Aztán vannak a szokatlanabbak, amelyeket csak olykor-olykor veszek elő. Érzek ebben valami perverz gyönyört, mint a var feltépésében. Bizonyos vétkeimet egyenest ínyencfalatként tálalom az atya elé. Már tudom, mire ugrik, mi érdekli különösebben. Vannak kedvenc bűnfajtái. Nem is meggyónom őket, inkább büszkélkedem velük.  Így vétkezem gyónás közben is, képtelenül a teljes bűntelenségre. Olykor meglepetést készítek az atyának, hogy ne legyen olyan unalmas. Mert gyóntatni nagyrészt dögunalom. Ezt ő maga vallotta be egy gyenge pillanatában. Az érdekes gyónó felüdülés. De milyen az érdekes? A nagy bűnös? Aki most akar megtérni? Életgyónást végez? Súlyos bűnöket vall meg?

Anzelm atya nem gyóntatószékben hallgat meg, hanem a szobájában. Csak megcsókolja és felteszi a stólát a nyakába, és máris megszűnt magánember lenni. Olyankor nem engedi, hogy a szemébe nézzek. Egymás mellett ülünk, és mégis nagyon messze van tőlem. Engem kicsit zavar, hogy nincs köztünk a rács. Sejtelmesebb, ha nem látom a papot szemtől szembe. Ez is nagyon ki van találva.

A gyóntatószék intimitása. A kulisszák. Kis lámpafény. Az atya középen. Mikor épp nincs kliens, olvas valamit. Régebben úgy képzeltem, regényt vagy újságot. Ha gyónó jön, megreccsen a térdeplő. Szeretem az egészen zárt, régi gyóntatószékeket, van bennük valami kuckószerű. A térdeplő nyikorgása mintha a bűnök súlyát jelképezné. Mielőtt a gyónó megszólalna, a pap már érzi az illatát. A nemét, a korát, a súlyát. Tudja, hogy dohányos-e. Hogy beteg-e. De lehet, hogy nem tudja. Lehet, hogy van, akit nem érdekel.

Anzelm atya hatvanvalahány éves, de jó erőben van. Profilból Charlton Hestonra hasonlít. Meg egy kicsit II. János Pálra, akkoriban, mikor pápává választották. Sportos, fiatalon nagyon jóképű lehetett. Vagy harminc évig élt Brazíliában, és csak nemrég jött vissza Pestre. Jezsuita. A legtöbb nővér nem szeret nála gyónni, mert túl okos, átlát rajtuk, és belemászik a lelkükbe. Persze a 10 Miatyánk meg Üdvözlégy nála se több, de mielőtt kiszabná, elbeszélget.

Azt reméltem, a profról kérdez, mert elhadartam neki, hogy vonzódom egy férfihoz. Hogy fantáziálok. Milyen gyakran? Gyakran. Kértem a Szűzanya segítségét? Mit tud a Szűzanya a férfiakkal való fantáziálásról? Tényleg, tán tud valamit. Anzelm atyát nem igazán érdekli a prof. Azt hiszem, világlátott emberként pontosan érti, hogy egy korombéli nőnek olykor vannak vágyai. Sokkal többet kérdezett a haragról. Az indulatosságomról. Hogy miért nem vagyok engedelmesebb. Tán beszélt Agapével. Tán csak azért hangsúlyozza megint ezt, mert ismer. Az indulatosságommal évek óta baj van. A fantáziálás meg újkeletű. Esetleg csak átmeneti. A megrögzött bűntípusokra kell koncentrálni. És arra, hogy legyen bűntudatom. Legyen.

Címkék: gyónás bűnlajstrom anzelm atya

A bejegyzés trackback címe:

https://leticianover.blog.hu/api/trackback/id/tr321666467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.02.24. 08:37:48

Ha találtatok valami megoldást az indulatosságra, kérlek, szólj...
A gyóntatószék tényleg kuckós. Mint egy idő- és térkapszula.

hungaryhonvéd 2010.02.24. 09:43:52

Akkor már nincs egyedül Nővér.
Sajnos én is indulatos vagyok olykor. Vétkezem gondolattal, szóval, ritkábban, de tettel is. Magamban sokszor átgondolom aztán. Végül remélem, hogy ha elszámolásra kerül az idő, nem kell egy főkönyvre való vétket leadóznom...

Bízom a változást!

vén betyár 2010.02.24. 10:31:24

@21 hónap: Azt hittem régebben, hogy a gyónás-gyóntatás-penitencia-feloldozás is csak egy eszköz mások irányítására, befolyásolására.Most talán egy kicsit máshogy látom, éppen a poszt hatására.Anzelm atya talán lelki elsősegélyt is nyújt, tanácsot is ad, nemcsak unottan meghallgat, de odafigyel, együtt érez.
Számomra borzasztó lenne másoknak vallani a lelki életemről, "bűneimről", gondjaimról.
Az én lelkiismeretem mindig tiszta marad - mert nem használom!Az meg, hogy hogyan nézek este, reggel a tükörbe, az megint csak az én dolgom!

Letícia nővér · http://leticianover.blog.hu/ 2010.02.24. 10:39:32

@vén betyár: Nagyon attól függ a gyónás hatása, hogy ki a közvetítő személy. Ezért kell gondosan kiválasztani a lelkiatyát. Amennyiben erre lehetőség nyílik. Van, aki örül, hogy a plébános néha ellátogat a falujába, annak nem lesz könnyű válogatni.
Persze, hogy lehet manipulálni is, és van, aki erre használja, van, aki csak letudja a feladatot, mert kötelező, és van, aki hivatástudattal végzi. Egy jó lelkiatya kiváló pszichológus.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.02.24. 11:40:10

@vén betyár: lehet. Ugyanakkor az önismeret fontos része, ahogy Letícia is írta. Ezen a felén még nem gondolkodtam el.
Sok dolog van, amit egyszerűen feleslegesnek tartok. És rengeteg dolog, amiről eszembe se jutna, mennyi "hasznos" automatizmust indít el valahol ott belül. Mint pl. a szokásos bűnökkel való szembenézés. Heti tabula rasa.

vén betyár 2010.02.24. 12:09:13

@21 hónap: Igen és igen jól elgondolkoztat most a kedves nővér ezekkel a gondolatokkal.Ő belülről ismeri ezt a folyamatot.
Heti, napi tabula rasa - kell az!A folytatáshoz.Mint a naplóírás, cigánykártya-vetés, néha csak egy jó séta a kutyával, kicsit kitörni, felülmúlni, felülemelkedni a mindennapokon, önmagunkon.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.02.24. 12:32:19

@vén betyár: és még egy kell. A visszajelzés. Végig gondolod, megfogalmazod, elmondod, bevallod, levezekled, meghallgatod más véleményét róla.
És épp ezért veszélyes a papi pálya. Nagyon veszélyes. Mindkét félnek.

vén betyár 2010.02.24. 12:44:47

@21 hónap: Veszélyes.Meg a pedagógusi, meg a pszichológusi pálya is.Minden olyan hivatás, ahol hivatásszerűen az emberrel foglalkoznak.Kevés, de mégis vannak emberek, akik kiválóak ebben.Nagyon kevesen.
Minden embernek nagy felelősség másnak tanácsot adni lelki, érzelmi kérdésekben.
Mindkét félnek veszélyes.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.02.24. 13:56:36

@21 hónap: @vén betyár: A tabula rasa csak elméleti, valójában soha nincs tiszta lap. Nem tudjuk előről kezdeni, ott van a sok maradék, amit se kiköpni, se megemészteni nem vagyunk képesek ... Engem anno sokszor az zavart, hogy a gyóntatóm nem értette pontosan, mivel küszködöm. Persze miért is értette volna.

vén betyár 2010.02.24. 14:57:10

@Gloria Mundi: Igaz, soha nem kaphatunk, magunknak meg különösen nem adhatunk tiszta lapot.
De másnak /még ha meg is bánjuk utólag/ adhatunk biancót.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.02.24. 15:58:08

@vén betyár: Másnak, aki előzőleg már csinált néhány marhaságot? Az a híres hollywoodi "mindenki érdemel egy második esélyt?"-szöveg :)

vén betyár 2010.02.24. 16:04:55

@Gloria Mundi: Nem hollywoodi és nem mindenkinek, csak aki igazán fontos és nem néhány marhaságot, csak egyet csinált.Néhány marhaságot én csináltam, amikor több esélyt is adtam, belátom, de ez az alapelvet nem érinti, még ha többször meg is bántam, többször meg azt, hogy nem adtam még egy esélyt sem.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.02.24. 20:50:53

@vén betyár: Én se vagyok olyan keményszívű, h ne adnék esélyeket. De 3-nál be szokott telni a pohár. Persze attól függ, h módomban áll-e nem adni több esélyt. Bizonyos emberekkel nem lehet összeveszni örökre. :)

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.02.24. 21:25:00

@vén betyár: hm. Lehet, hogy ezért gyóntam utoljára elsőáldozás előtt?
Valahogy nem volt ingerenciám olyannal kitárgyalni a lelki életem, aki egy serdülőlányra leginkább csak rá akar ijeszteni, nehogy idő előtt bujálkodni akarjon.
Aztán meg már messze kerültem az egyháztól. Mondjuk érdekes, hogy Németországban pl. nem volt gyóntatófülke/szék/akármi az új építésű templomokban. Nem is tudom, hogy ott hogy ment. Pedig ott bérmáltak. Na, ennyit az én hitéletemről.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.02.24. 21:51:31

@21 hónap: Akkor életedben 1x gyóntál. És épp nem megfelelő papnál ... Bár bujálkodásra tán egyik se buzdítana, vagy, ha igen, akkor az nagy gáz lenne :)
Tán a modern templomokban vmi külön szoba van a gyónásra. Alkalmas lehet a sekrestye is, ha épp nem nagy a forgalom. Vannak nyitott gyóntatószékek is, azokat nem szeretem :) Ez is milyen jópofa téma lenne, a gyóntatószékek fajtái ... Illusztrációkkal meg mindennel.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.02.24. 22:21:39

@Gloria Mundi: ne buzdítson, de 11 évesen kicsit korai volt erről beszélni :P
A német gyónásnál úgy emlékszem, hogy a "hétköznapi" bűnöket simán bevették a mise eleji közösbe. Aki nem követett el főbűnt, az meg is szabadult a sutyorgástól :)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.02.24. 22:25:55

@21 hónap: És a 11 éveddel már túlkoros voltál, elsőáldozónak :) Én is későn vágtam bele.
Persze, nem kell minden piszlicsáré dologgal gyónáshoz rohanni, elég csak időközönként, viszont, ha halálos bűn van a lajstromon, nem lehet áldozni. A mise része a meaculpázás :) Régen, az őskeresztények idején a magánbűnök is nyilvános gyónás keretében kerültek terítékre, de hamar rájöttek, h ez nem annyira jó ötlet ...

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.02.24. 22:34:38

@Gloria Mundi: az áldozásban az ostya volt gyerekként a pláne. Azt meg kaptunk ministránsabraknak máshol. És máris volt káposzta is, meg jóllakott kecske is.
Egyébként egyáltalán nem voltam túlkoros a többiekhez képest. Szerintem a 10-12 éves kor pont megfelelő ahhoz, hogy az ember már saját döntésből végigcsinálja. Így legalább nem vasvillával kergettek minden hétfő délután a plébániára. Mondjuk a szüleim nem kergettek volna egyáltalán.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.02.24. 22:42:23

@21 hónap: Az ostyát én is szerettem. Tök jó volt, vhonnan kaptunk maradékot, amiből ki voltak vágva a kerek, szentelni való részek.
Túlkoros a hagyományokhoz képest, én 13 voltam, és nagyon kilógtam. Portugáliában 6 évesen már abszolválják, egyébként ott 2 áldozási ünnep van, az elsőáldozás, meg az ünnepélyes áldozás, de nem értem, a 2. mi a fenének. Nagy családi esemény.
Valójában sztem is akkor érdemes, ha már önállóan tudsz dönteni, és kicsit fel tudod fogni, miről van szó.

Csuri / Bariildi 2010.02.24. 22:46:20

Az elsőáldozósdihoz nem tudok hozzászólni, mert nem volt benne részem. Az idősebb unokanővéremén voltam, mert nagyanyánk, aki nevelte, ragaszkodott hozzá. Irigyeltem a szép fehér ruháját, a minimenyasszonyi dizájnt. Kb ennyi érdekelt belőle, később még ennyi sem.
A szüleim nem voltak vallásosak, és nem küldtek hittanra, de volt egy barátnőm, aki járt. Hazamentem, h ha ő megy, én is akarok. Mondták, nagyon okosan, hogy tessék, rajta. Ez kb 3-4 osztályos koromban lehetett. Sztem kétszer voltam, és ennyi....

Csuri / Bariildi 2010.02.24. 22:48:14

Leti mintha megrendelésre kapta volna a bloggerkitüntetéssel járó írj magadról 7 dolgot, erre jött a 7 főbűn, most meg a gyónási poszt - megint csak azt kell mondanom: ügyes!
Egyébként a bejegyzés meg nagyon jó, olyan plasztikusan írja meg hogy szinte beleképzeli magát az ember.
de ez a búnök lajstromozása, télleg mint egy bevásárlólista, ez nekem annyira vicces. Pontosítok: nevetséges, na.
Pardon....

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.02.24. 22:51:13

@Gloria Mundi: az a ministránsabrak :)
Olyan az ostyasütő, mint a gofrisütő. Ami a levágott maradék, a kis rombuszkák, azt kapják az ügyes-okos ministránsok.
A portugálok meg nem mérvadók ezen az égövön. Azért itt még a legelvetemültebb őskeresztények sem raknak a lakásba jézuskababát...

@Csuri: pont ettől saját a döntés.
A listázás egyébként nem feltétlenül nevetséges. Sőt. Számomra egyáltalán nem az.

Pennywise 2010.02.25. 01:19:43

Frankoon ugyanilyen technikaval gyonok. A Lelkitukor esloaldozoknak konyvet forgattam es cetliztem sokaig minden gyonas elott mig nem kezdett a "gyonasrutin"-ra epulni az egesz folyamat. Az allando lista a fejbe es neha mar csak a valtozatossag kedveert bedobva valami uj. Nem jo...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.02.25. 01:32:40

Életemben nem gyóntam, és az az igazság, hogy bele se tudom élni magam egy ilyen lelkiállapotba: elmeséljem egy idegennek, hogy mire, hogyan és miért gondolok?!

És ő BÜNTETÉST szab ki rám ennek alapján? Se alapos gyanú, se bizonyítási eljárás, se védő, se tárgyi bizonyíték, se ártatlanság vélelme, se másodfok?!

Oké, egy kicsit túloztam, de csak egy kicsit. Azt hiszem, alkatilag képtelen vagyok/lennék gyónni.

vén betyár 2010.02.25. 02:36:39

Végiggondoltam ezt a adj még egy esély dolgot.Katasztrófa.99,9 °/.-ban nem jött be, kár volt.Ha most adnék tanácsot, azt mondanám, hogy nincs utolsó esély, nincs fehér lap.

hungaryhonvéd 2010.02.25. 09:19:41

@vén betyár:

Nincs. Lábjegyzet mindig marad...

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.02.25. 09:38:50

@21 hónap: Sztem teljesen logikus a listázás. Igazán operatív dolog. :) A 10 parancsolat alapján van kitalálva, hogy legyen benne vmi logika.
A múltkor kaptam egy Mária rádiós levelet, bár sose támogattam őket, vmiért mindig küldenek. Ott találtam 1 lelki tükröt ritkán gyónók számára.
Most nem gépelem be az egészet, de a 6. paranccsal kapcsolatosat igen. (Ugye tudjátok, melyik az?)
"Paráználkodtam-e? Gondoltam, beszéltem-e tisztátalant? Néztem, olvastam-e szándékosan ilyet? Cselekedtem-e tisztátalant - mással vagy magammal ("önkielégítés")? (Hányszor?)
Megjegyzem, a hányszor kérdés ennél az egy pontnál szerepel.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.02.25. 09:40:07

@tiboru: Bezzeg gyóntatni képes lennél! Már be is lengetted Zoltán atya blogjában. Azóta is gyűjtögetem a bűneimet :P

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.02.25. 09:53:13

@Gloria Mundi: az operatívot másodjára használod a véleményemmel kapcsolatban. Azt hiszem, hogy a logikus/problémamegoldó fogalmat nevezed ennek. Kérlek, erősíts meg a nézetemben.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.02.25. 10:09:28

@21 hónap: Igen, jól érted. Lehet, h nem teljesen egzaktul használom, tiburut kéne megkérdezni :) Bár most nem a véleményedre írtam, hanem a bűnlajstrom intézményére.

Csuri / Bariildi 2010.02.25. 12:05:43

@21 hónap:
Ok, elnézést h nekem kicsit kuncogós volt listázni a bűnöket, pláne előre elkészített listával...
Az OK, hogy az ember nem baj ha időnként szembenéz a hiányosságaival (a bűnt én sokkal keményebb dolgokra tartogatom, mint kifejezést), de hogy ez olyan rendszeres legyen és skatulyázott, konzervüzemmódban működő, mint itt írjátok, az nekem valahogy nem fér a hajam alá....

Csuri / Bariildi 2010.02.25. 12:10:46

@Gloria Mundi:
Jajjjjj.
Ami nektek operatív = logikus / problémamegoldó, mármint a listázás, azt én is sokmindenben használom. menedzsment könyvek tele vannak vele, és tényleg jó problémamegoldó módszer. Pl. a pro és kontra érveket kilistázni valamilyen döntés előtt.
De hogy ezt a lelki életemre, a gondolataimra, magánéleti cselekedeteimre hazsnáljam, tetejébe az egyház által megadott szempontrendszer szerint...? Ez nálam kiveri a biztosítékot.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.02.25. 13:05:09

@Csuri / Bariildi: Szerencsére senki nem kötelez rá. De ha belegondolsz, abszolút logikus. A filmekben ugye beesik a nagy bűnös a gyóntatófülkébe, és elsuttogja, h megölt vkit, minimum. (A Casanova-sorozatban, ami most megy esténként, Casanova persze a szexuális életéről számol be, mire a pap szívinfarktust kap, Casanova megmenti, a pap örökbe fogadja, és hősünk gazdag ember lesz - na, erre is jó volt anno a gyónás.) De normális esetben ez nem így megy, nem nagy bűnös tér be gyónni, hanem aki általában szokott, és az nem 1 bűnt fog elmesélni. Ha nincs lista, könnyen kifelejtődik vmi :) Leginkább véletlen az, amiről kellemetlen beszélni.
Magányos öregasszonyok számára a gyónás külön jó, mert vki legalább elbeszélget velük, szegényekkel. És nem a körzeti orvosnál koptatják a padot.

Old Man 2010.02.25. 13:21:37

Lehet, hogy nagyon nem idevaló, de nem tudom kiverni a fejemből.Vhol mintha azt olvastam volna, hogy az őskeresztényeknél nyilvános volt a gyónás - gondolom, hogy a közösség összetartó és ellenőrző szerepét növelje.
Sok mindent átvett a sztálinista ideológia és gyakorlat az egyháztól, többek között az önkritika félelmetes és tragikus intézményét.Hihetetlen, hogy a vakhitű, vakbuzgó szerencsétlenek képesek voltak erre /is/.
Később /Tiboru "kedvéért" is/ a pártfegyelem nevében még sokszor végigjátszatták a bírósági, nyomozati, vádemelési, stb. komédiát is.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.02.25. 13:36:22

@Old Man: Érdekes, h ez a gyónás-téma ennyire megmozgat mindenkit. Igen, sokáig nyilvános volt a dolog, de nem rendszeres, hanem egyszeri. Ezt találtam rá:
"Az első századokban a keresztségük után különösen súlyos bűnöket (pl. bálványimádás, emberölés vagy házasságtörés) elkövető keresztények kiengesztelődése rendkívül szigorú fegyelmi követelményhez volt kötve: a bűnbánóknak bűneik miatt sokszor éveken át nyilvánosan kellett vezekelniük, mielőtt a megbocsátást elnyerték. E ,,bűnbánók rendjébe'' (mely csak bizonyos súlyos bűnök levezeklésére szolgált) csak ritkán, egyes vidékeken az életben csak egyszer bocsátottak valakit. A keleti szerzetesi hagyománytól indítva a 7. században ír misszionáriusok hozták Európába a ,,magánbűnbánat'' gyakorlatát. Ez nem igényelt hosszadalmas, nyilvános vezeklést az Egyházzal történő kiengesztelődés előtt. A szentség ettől kezdve a bűnbánó és a pap között rejtett módon valósult meg. Ez az új gyakorlat biztosította az ismétlés lehetőségét és elvezetett a rendszeres gyónás gyakorlatához."
Forrás: www.depositum.hu/gyonas.html#kek
A gyónás szentségének mai értelemben vett bevezetése a XVI. sz.-ra tehető, a tridenti zsinaton történt.
Ami a totalitarizmust illeti, sztem inkább az vethető össze vele, amit az inkvizíció várt el az emberektől, h önmagukat jelentsék fel.

Old Man 2010.02.25. 14:08:31

Persze, hogy megmozgat mindenkit, aki csak egy kicsit is érző, gondolkodó lény.Nagyon érdekes a hivatkozás, amit küldtél.
Két jó embert ismertem csak az egész életemben, akik ugyan nem mondták, de vhogy sugárzott belőlük a hit.Mindkettő tanárember volt és író, mégis egészen máshogyan viszonyultak /de hülyén hangzik, van, amit igazán nem is lehet leírni/ a "bűnbánathoz".Az egyik derűs volt, nyugodt, pozitív, a másik vibráló, szikrázó és néha nagyon mélyen hallgatag, elgondolkodó, befelé forduló, negatív.Soha nem beszéltek a hitről, a bűnbánatról, mégis lehetett érezni, hogy bennük van.Biztosan csak évekkel, évtizedekkel később tudtam meg és nagyon remélem, hogy nem utólagos belemagyarázás.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.02.25. 18:09:32

@Gloria Mundi:

Az "operatív" szónak is több jelentése van, az általad használt verzió teljesen korrekt szerintem.

Én inkább egy másik összefüggésben szoktam alkalmazni; egykori szakmámban inkább a "nyílt, nyilvánvaló, mindenki által ismert" kifejezéssel ellentétes volt a jelentése.

Operatív módszer volt például a csúnya átkos rendőri és állambiztonsági szóhasználatában a telefonlehallgatás és a titkos házkutatás, operatív erő pedig az informátor.

Forrás: www.abtl.hu/index_h_start.html

pincze 2010.02.25. 21:05:35

Nagyon szemléletes volt a gyónttószék leírása , az a furcsa poros szag , egy másik világ nyílik és zárul.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.02.25. 22:10:21

@tiboru: Nagyon tetszett a spanyol pap. És ügyfelei is akadtak? Vagy csak szerette volna? Zakkant lehet az ürge, de Spanyolországban ez olyan nagyon fel se tűnik sztem :)

pírípócs 2010.03.01. 13:54:43

Érdekes, ahogy ti a még egy esély, fehér lap kérdését látjátok.
Számomra a bizalom, pont a "hibázhatok" érzése.

Na jó, tényleg elég nyálas. Ez van. :)

vén betyár 2010.03.01. 16:09:50

@pírípócs: Nem igazán értem, hogy miről is van szó?
1, Bízzál bennem.Erre én is igényt tartottam, nem is adtam okot az ellenkezőjére, mégsem kaptam meg, talán csak 1 esetben - tízből.
2, Bízzál a másikban.Na ez megvolt, de nem működött, sokadszor sem.

pírípócs 2010.03.03. 13:27:02

@vén betyár:
Én viszont félek nem fogom tudni érthetővé tenni.

Mikor megbízok valakiben,
pont rizikót vállalok.
Mikor megbízok valakiben,
megengedem, h hibázzon.

(most ne üzleti, jogi szempontból nézzük, á lá Tiboru)

Mikor megbízok feleségben, barátban,
nem arra kérem fel, h mindent az én
nézőpontomból lásson.
i, Valami mélyen szimpatikus lesz
az ő világnézetéből. Szerintem a
bizalom pont arra jogosítja fel, h
a szerint járjon el. Ne a bábom legyen.
ii, El tudom fogadni, h valamely
területén az életnek ő jobban lát,
jobbat dönt, mint én.
Nem hibátlanul, de jobban.

(ez a kettes még az üzleti szemléletre is illik)

(hogy utálom a hosszú kommenteket, wazze :)

Carmesina · http://carmesina.blog.hu/ 2010.03.03. 15:10:27

@pírípócs: Jó kis összefoglalás, és érthető is :)
süti beállítások módosítása