50. Megváltozott tudatállapot?

 2010.05.10. 08:00

Benedicta nővér aggódik.

Úgy látszik, nem elég, hogy áldoztam, és a többiekkel együtt veszek részt minden hajnalban a laudesen. Nem szökdösöm fel a kórusra, ahogy szoktam. Nem, ez még nem nyugtatja meg a novíciamesternőt. Közeleg az örök fogadalmam ideje, figyelmeztet. Végleg Jézusnak szentelem magam. Itt lenne az ideje, hogy elmenjek lelkigyakorlatra, és végiggondoljam az életemet. Ő már ki is gondolta, hogy hová kéne mennem.

Csak bólogatok, de eszem ágában sincs egyetérteni. Nem lesz semmiféle örök fogadalom. Ez most, ebben a pillanatban világosodott meg számomra. Azt viszont nem tudom, hogy mi lesz. Az életemet elégszer végiggondoltam. És egyre kevésbé értem önmagamat. Mintha nem én hoztam volna bizonyos döntéseket. Hanem valaki más. Mondjuk, megváltozott tudatállapotban. Vagy most van megváltozva a tudatállapotom?

Ha szemlélődő rendben lennék, rég kiderült volna, hogy alkalmatlan vagyok. A mindennapok azonban viszik magukkal az embert. Mindig van feladat, van menekvés. Nem kell egyedül maradni Istennel. Nem kell ... Miközben egy szerzetes legnagyobb vágya elvileg ez. Hogy minél több időt tölthessen Istennel. Nekem nem ez a legnagyobb vágyam. Már régen nem.

De hát érdekel ez valakit? Kinek sikerül elérnie a legnagyobb vágyát? Kinek sikerül egyáltalán megfogalmaznia, hogy mi az? És ha elérné, nem csömörlene meg tőle?

Nem kérdeztem meg MC-től, hogy ő megtalálta-e a számítását odakint. Vagy csak egyik feladat jön a másik után. Ő pedig végrehajtja. Arra se mertem rákérdezni, hogy nős-e. Gyűrű nem volt az ujján. De a prof se viseli a sajátját. Apropó, prof: e-mail-eket váltunk. Szakmai jelleggel. Kedveseket és okosakat ír, persze. Olykor kihallom a hangját a mondataiból. Mintha simogatna. Az incidenst egyikünk sem említi. Nekem könnyebb így.

Még valami: mostantól heti négy alkalommal jelentkezem, hétfőn, kedden, csütörtökön és pénteken.

Címkék: vágyak aggódás tudatállapot örök fogadalom benedicta

A bejegyzés trackback címe:

https://leticianover.blog.hu/api/trackback/id/tr291674897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.05.10. 08:09:05

Miért az új rendszer?

És mit tesz egy szemlélődő rendbéli? Nagyjából van sejtésem, de örülnék neki, ha jobban leírnád a különbséget (mondjuk nekem, kommentben :)

Egyébként Benedictatória eléggé... anyósjellem ;)

klasztika 2010.05.10. 08:13:52

@21 hónap: én őt is meg tudom érteni: alig van már valaki, akinek megfordul a fejében, hogy szerzetes legyen, hát foggal-körömmel ragaszkodnának ahhoz, akinek mondjuk "csak" az örökfogadalom van hátra. (észrevettétek, hogy a fogadalom és a fogda szavunk hasonlít? :D)

A szemlélődők is csinálnak azért pár dolgot, szerintem. De alapvetően ők csak Istennek élnek, és legfeljebb evangelizációs feladatokat végeznek. Na egy ilyen rendben én nem tudnék élni....

SevenDeadlySins (törölt) 2010.05.10. 08:23:59

Jó reggelt mindenkinek. Hajrá kedves nővér!

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.10. 08:47:47

@21 hónap: A szemlélődő vagy kontemplatív rendek között is vannak eltérések, de alapvetően az imádságra koncentrálnak, pl szigorúan betartják a zsolozsmázás rendjét, ahogy a kkorban:
Matutinum, Laudes, Prima, Tertia, Sexta, Nona és Vecsernye (három órás időszakonként), Completorium este 8 körül. Plusz szentségimádás napi szinten.
Van olyan szemlélődő rend, amely gyakorlatilag klauzúrában tartja a tagjait, vagy max a kolostoron belüli tevékenységek megengedettek, az imán kívül a napi munkák, írás, olvasás, kertészkedés, konyhai munka, stb.
Persze különböző szigorúságú rendek léteznek, vannak olyanok, amelyek tanítással is foglalkoznak pl, de olyanok is, amelyek napi 2 óra beszédnél többet nem engednek a tagoknak. (Asszem, ezek a karthauziak)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.10. 08:52:34

@klasztika: A fogadalom és fogda etimológiailag is rokon? Itt már csak a hűségnyilatkozat hiányzik :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.10. 09:48:30

@Gloria Mundi:

Ez a napi max. két óra beszéd úgy értendő, hogy összesen (teszem azt óránkét öt perc), vagy úgy, hogy mondjuk 10.00 és 12.00 között cseveghetnek?

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.10. 09:53:04

@tiboru: Sztem az utóbbi, de rá kéne keresnem. Múltkor a portugál tv-ben láttam egy riportot a karthauziakról, ott mondták. Az 5 perces beszédeknek sok értelme nem lenne.

SevenDeadlySins (törölt) 2010.05.10. 10:04:08

"Egy big macet és egy kis kólát kérek"

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.10. 10:10:52

@Gloria Mundi:

Hát igen, szerintem is. Elég mulatságos lenne az a sok szerzetes, amint kockás papíron görgetik a napi lebeszélt perceket, árgus szemmel figyelve és számolgatva, nehogy éjfélig túllépjék a két órát :-)

SevenDeadlySins (törölt) 2010.05.10. 10:16:41

@tiboru: mint régen, a betárcsázós internettel

Gildor Inglorion · http://gildorblog.blogspot.com 2010.05.10. 10:21:26

arra lennék kíváncsi, ami eddig nem derült ki, hogy mit csinál egy szerzetes, aki nem szemlélődik, nem tanít, nem végez szociális munkát? biztos van valami feladata, de több szerzetesrend életét láttam közelről (végülis a ferencesek tanítottak), mert a zsolozsmázás csak alap.

tiboru: volt egy barátnőm, aki ma megírt sms-eket írta kockás lapra... teljesen kiborított, amikor az én telefonomon mutatta meg, hogy képes a társalgást beszédsebességgel lejegyzetelni a telómba. a rekordja 960 sms volt egy hónapban. szerintem a voda sem gondolta komolyan, hogy egy korlátlan ingyen sms akciójukat valaki így kihasználja.

Gildor Inglorion · http://gildorblog.blogspot.com 2010.05.10. 10:22:30

helyesbítek, a megírt sms-ek darabját. strigulázott az ismerős nevek mellé...

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.10. 10:38:13

@Gildor Inglorion: Milyen szerzetesre gondolsz, hogy mit csinál? Mindegyiknek van feladata, rendenként változó. Nézd meg, hányfajta rend létezik. Pl a misszionáriusokról még nem is esett szó ... Egyébként meg teszemazt egy rendház életét is ugyanúgy meg kell szervezni, mint egy családét, vagy egy vállalatét. Könyvelés, adminisztráció, konyha, takarítás, mosás, a napi rutin. Ezt is sokszor a tagok csinálják. Az én napi rutinom pl gyakorlatilag szerzetesi, csak ima helyett átkozódom :P

Gildor Inglorion · http://gildorblog.blogspot.com 2010.05.10. 10:39:32

én letiére kérdeztem rá...

szóval ő motorizálja a rendházat? ellátja az idősebb nővéreket?

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.10. 10:39:59

@tiboru: Én a hegedűgyakorlást abszolváltam így. 1 órát kellett naponta, de 5 percenként megszakítottam. És közben regényt olvastam. :P

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.10. 10:42:17

@Gildor Inglorion: Ja, eddig vmi olyan derült ki, h adminisztrál, szervezkedik, meg titkárnősködik Agapé mellett, nem? Plusz a disszertációján szöszöl.

gabor4x 2010.05.10. 10:50:11

A mai poszt alapgondalatáról, a megváltozott tudatállapotról a nősülés jut eszembe. Tökéletesen illik rá: "Mintha nem én hoztam volna bizonyos döntéseket. Hanem valaki más. Mondjuk, megváltozott tudatállapotban. Vagy most van megváltozva a tudatállapotom?"

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.05.10. 11:00:37

A karthauziak 2 órát beszélhetnek? Én azt hittem, semennyit. Egy ismerősöm belépett egy ilyen rendbe sok éve, de lehet, hogy az valami más volt, mert ott tényleg nulla volt az engedélyezett (nem ideértve persze a közös imádságot, ilyesmit), csak annyit beszélhettek, amíg egyeztették, hogy ki hová teszi a kapát, amikor befejezi a kertészkedést, meg ki melyik parcellát ássa fel, de ez is inkább egyirányú volt: az elöljáró megmondja, és kész.
Asszem, kb. másfél napig bírnám :-)
Viszont arra tényleg jó, hogy aki nem oda való, az nagyon hamar ki fog bukni, míg pl. Letícia rendjénél a napi elfoglaltságok segítenek elterelni erről a figyelmet.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.10. 12:11:46

@gabor4x: Minden hosszútávú, érzelmi alapú döntésre igaz lehet. Mert tkp senki nem tudhatja előre 20-30 évre, h mit akar. Hát még egy egész életre. Mégis elvárja tőlünk a vki (társadalom, élet, mittudomén), h tudjuk.
@Attus Germanicus: Sztem ezt ép ésszel nem lehetne kibírni. A riportban a 2 óra hangzott el, ha jól emlékszem. És a szerzetesek a riportban is beszéltek :P

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.10. 12:29:06

@Gloria Mundi: Próbáltam utánanézni, de semmit nem találtam ettől a 2 óráról. Lehet, h valóban csak rosszul emlékszem. A férjem szerint nem mondtak ilyet. Azt mondták, h csak vasárnap vannak együtt, akkor étkeznek közösen és tesznek egy sétát. Napi 20 órát töltenek a cellájukban. De ez tényleg a lehető legszigorúbb kontemplatív rend, azért nem ez az általános :)

Gildor Inglorion · http://gildorblog.blogspot.com 2010.05.10. 14:46:30

azért az ilyen szerzeteseknek jó parányi az ökológiai lábnyomuk :) asszem el kell gondolkozni a jövőmön: tőlük veszek majd co-kvótát, ha már emberre lebontva is lesz :D

és az a két óra duma elég lehet.

ha a csetelés nem számít oda, akkor a kutyámmal beszélek néha. a kollegáimmal ugyanis tíz perc beszélgetés is megárthat :D

Csuri / Bariildi 2010.05.10. 15:20:37

Na, akkor hát ez úgy tűnik már nem kérdés.... Mármint hogy Leti kilép. Pontosabban nem szentelődik fel, vagy mi. Azt nem tudom, hogy ha nem kötelezi el magát végleg, attól még mondjuk ott maradhat a rendben olyan pozícióban mint eddig???
Ezután érdekes lenne tudni, hogy merre orientálódik???
Szóval Leti kedves: az egy dolog, hogy eldöntötted: nem lesz belőled végleg-apáca. de akkor mit fogsz csinálni????

SevenDeadlySins (törölt) 2010.05.10. 17:00:21

had idézzem magam még áprilisból.

SevenDeadlySins 2010.04.28. 13:42:33
S a történet hirtelen ijesztő fordulatot vett. Az apáca hamarosan fordulóponthoz érkezik. A szerelmi szál az egész élete átértékelésre kényszeríti, ami olyan kijelentésekhez fog vezetni mint
"én nem vagyok idevaló" "ha belegondolok sosem szűntem meg lázadónak tűnni" "hiányzik belőlem az alázat, ami isten szolgálatához kell"
"minden itt töltött percem hazugság, s nem élhetem az életem álságosan"

Vaaagy a szerző "francba a férfiakkal" felkiáltással apáca amazon üzemmódba vált.

Khm elnézést mindenkitől, az apácától főleg, de már nem tudom komolyan venni a történetet.

Na, ki a király?:P

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.10. 17:12:36

@Csuri / Bariildi: Egyelőre még nem jelentette be, h távozik. Úgyhogy addig ellébecolhat odabent, de ideje lenne elkezdenie szervezkedni, hová megy pl lakni. Meg miből él majd.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.10. 17:46:56

@SevenDeadlySins: Csak nem tagadod, h nárcisztikus vagy? Nincs abban semmi szégyen :P Csak vigyázz nyugodt víztükrök közelében :)

Csuri / Bariildi 2010.05.10. 18:09:42

@SevenDeadlySins: Most mitől is vagy te olyan nagy király???
Hogy 423x meglengetted: á, ez kamu!
És mindannyiszor mondtuk, többen, hogy ne fárassz? :)

Vagy az volt a rettentő nagy IQ-t kívánó jóslat, hogy Leti vagy kilép - vagy nem ?
Jesszus! Ki hitte vóna!

SevenDeadlySins (törölt) 2010.05.10. 19:20:30

Olyan gonoszak vagytok, elveszitek az ember sikerélményét:P

SevenDeadlySins (törölt) 2010.05.10. 19:48:08

@Gloria Mundi: Oh kedves glória, csak szemed tükrétől ódzkodom, ha soká nézem, félek beléd esem

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.10. 20:12:39

@SevenDeadlySins: Negatívban nézed? De hát én úgyis inverz vagyok, ugyebár. Csak vigyázz magadra. Lehet, h perverz is :P
@Gildor Inglorion: A csetelés is számít, meg a kommentelés is. :P
@Csuri / Bariildi: Tetszett :)

SevenDeadlySins (törölt) 2010.05.10. 20:26:04

@Gloria Mundi: Kétlem hogy elbírnál velem;)
@Csuri / Bariildi: Mondd, mi fáj? :)

Letícia nővér · http://leticianover.blog.hu/ 2010.05.10. 20:57:15

Nincs különösebb oka a heti négyszeri jelentkezésnek, csak, hogy írhatnékom van.

SevenDeadlySins (törölt) 2010.05.10. 21:00:10

@Letícia nővér: szívesen fogadjuk az újabb fejezeteket, Nővér.

Hatis 2010.05.10. 21:03:15

Azt hiszem, még nem említette senki, (ha igen, akkor én voltam bamba, elnézést) és lehet, hogy most vállamra veszem a tuskóság zászlaját, de nagyon kikívánkozik belőlem:

az rendben van, hogy Leti dobja a rendi gúnyát, de vajon ennek milyen hatása lesz Agapéra?

Úgy értem, ha egy rend vezetője mögül kitáncol a szárnysegédje, az milyen fényt vet a vezető képességeire, úgy általában?

SZVSZ egyébként az ilyen megvilágosodott pillanatokban hozott döntések formálnak mindannyiunkat.

klasztika 2010.05.10. 21:10:55

@Gloria Mundi: azon a héten már nem is beszéltek többet. ;)
Én úgy tudom, hogy a karthauziak nem szólalnak meg sosem. Nem láttátok A csend c. filmet?

Más: Etimológiai szótár kellene hozzá, hogy megmondjam..de szerintem a "fog" tő azonos eredetű. Aztán, hogy a betoldott, kiesett stb. hang hogy jött vagy nem, arról csak sejtéseim vannak. Viszont holnap végre tényleg lesz időm ennek is utána nézni.
A víztükör nagyon ütött:D:D:D

Meg Seven kedvéért egy kis kognitív nyelvészet. Addig is ezt olvasd: www.c3.hu/~nyelvor/period/1231/123107.htm (bocs attól, akit nem érdekel, mellesleg szerintem érdemes elolvasni ;) )

@Letícia nővér:
szerintem az csak úgy magától nem jön...na de majd meglátjuk:D

@Csuri / Bariildi: Szerintem, ha nem örökfogadalom, rendtől függően maradhat..(?) De a kérdés jogos, és biztos hamarosan lesznek rá válasz-kísérletek is.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.10. 21:25:42

@Hatis: Ebben az esetben azért nem elsősorban Agapé vezetői képességeit kell megkérdőjeleznünk, sztem, bár nem állt a helyzet magaslatán.
De ha tökéletes vezető, Leti akkor is előbb-utóbb kitáncol. A kérdés, h a választást megvárja-e.
@klasztika: Látod, ez az, amikor az ember csak fél füllel figyel egy műsort, azt hiszi, h hallott vmit, de mégse. Azért olykor beszélhetnek a jóemberek, mert a riportban elég hosszan beszéltek. Gondolom, külön engedéllyel. Ráadásul volt egy nagyon jóképű srác is, aki be akart lépni. :(
Ha Leti akarna, sztem tehetne még egy időszakos fogadalmat, de nem hiszem, hogy ez lenne a terve.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.05.10. 21:34:21

Rendtől függ, hogy engedik-e az örök fogadalom helyett az újabb időszakos fogadalmat. Az meg ugye nem derült ki, hogy Letícia melyik rendben van - meg amúgysem ismerem ennyire behatóan a női szerzetesrendeket? :-)

(Tudjátok, mi az a három dolog, amit még az Isten se tud?
- Mit terveznek a jezsuiták?
- Mennyi pénze van a ferenceseknek?
- Hány női szerzetesrend van a világon?)

klasztika 2010.05.10. 21:35:56

@Gloria Mundi: :D a háttértelevíziózás csodái. ;) Jóképű, nem jóképű...ha azt hiszi, ott van a helye, mondhatsz bármit. (tapasztalat)

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.05.10. 21:36:42

@Hatis: Azért a szerzetesrendekben megvan az a régi tapasztalat, hogy mindig akadnak, akik kilépnek, más életet választanak. Önmagában az, hogy valaki kilép, ráadásul nem is az egyház ill. a rend törvényeit megszegve, hanem az időszaki fogadalma lejártakor nem újítja meg azt, az igazából nem számít botrányos dolognak, vagy olyasminek, amivel a bent maradóknak el kellene számolnia.
Különösen, hogy ebben az esetben azért a bent lévők is tudhatják, hogy nem az elöljárók miatt tervezi, hogy nem teszi le az örök fogadalmat.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.10. 21:38:10

@Attus Germanicus: A ffi szerzetesrendek pontos számát tudod? :)
@klasztika: Közben posztot írok a szexcsatákra, üvöltenek a kölykök, és hallgatom a tévét. Nézni nem nézem, mert a képernyő eltakarja :) Azért ezt a srácot megsasoltam, és fájt a szívem :)

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.05.11. 08:47:32

@Letícia nővér: a másik felére nem válaszolsz?...

Egyébként a tegnapi lakatleverés vajon érintette Agapét?...

@Gloria Mundi: még jó, hogy legalább tévém nincs :))

Letícia nővér · http://leticianover.blog.hu/ 2010.05.11. 10:41:30

@21 hónap: A másik felét megtárgyaltátok közben. Milyen lakatleverés?

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.11. 10:46:19

@21 hónap: Se babakocsi, se tévé. Még mitől ódzkodsz nagyon? ;)

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.05.11. 11:11:22

@vén betyár: attól is. Mindentől, ami gúzsba köt.

@Gloria Mundi: babakocsi a hetes buszon úgyis öngyilkosság, a tévével meg ráérnek a gyerkőcök még ismerkedni. Tényleg ennyire ufónak tűnök?

vén betyár 2010.05.11. 11:19:52

@21 hónap: Egészséges irtózás, igazságod vagyon.
A cikk meg nagyon érdekes!

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.11. 11:48:48

@21 hónap: Alacsonypadlós hetes buszon nem öngyilok a babakocsi.
Hát, nálunk a gyerekek előtt is volt tv. És nem dobtuk ki. Sőt, akaratomon kívül álló okok miatt 2 van, nem én vettem :P
Már 1 évesen is néztem tv-t anyám szt, és ettől nem lettem teljesen bárgyú :P
Úgyis legalább 2 nyelven megy nálunk, szóval gyakorlás is. (Tolmácsoláshoz, nyelvtanításhoz nagyon jó, ha napi kapcsolatban vagy a nyelvvel, az élő nyelvvel. Látod, szakmai indokaink is vannak :)

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.05.11. 13:08:02

@Gloria Mundi: nálunk is volt. Az előző férjem elvitte, mikor elköltözött.
Az, hogy a nyelvi kultúrához hozzá _tud_ járulni, nem kétséges. De ahhoz meg nem kell tévé. Nálunk is van film, mese is, az, amit mi válogatunk ki a nagynak. A kicsi meg nem nézi, mert felesleges neki.
Ellenben van télen kályha mellett meseolvasás, órák hosszat. Minden este, mert nincs más.
És ettől még nem vagyok pacskeros ősanya. Pedig van kert is, amit pont a pockok miatt vetettem be.
Alacsonypadlós hetes nekem pont fél órával több a suliig, mint a gyorshetes, így "csak" egy órát kellett buszozni, mikor ellopták az autómat. De ettől függetlenül is jobb szeretem így.
Mindenképp meg akarsz győzni arról, hogy nekem most rossz ezek nélkül a kényelmi berendezések nélkül? Tudod mit? Nekem most rossz, neked pedig jó.
Leszállhatnál a témáról, főleg ebben a blogban.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.11. 13:15:07

@21 hónap: Mondtam én, h neked rossz? Nem mondtam.
Nekem meg nem jó (bár ez tévé-független). Nem vagyok elájulva magamtól, ha erre vagy kíváncsi. :P
Teljesen általános érvénnyel fogalmaztam meg, h lehetnek pozitív oldalai a biz. körökben mélyen elítélt kommunikációs csatornáknak. De nem erőltetem a témát.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.05.11. 13:18:56

@Gloria Mundi: ki mondta, hogy elítélem? Nincs rá szükségem.
Én is eldugultam.

Letícia nővér · http://leticianover.blog.hu/ 2010.05.11. 21:49:39

@21 hónap: Gondolkodtam a szemlélődő életmódon. Egy időben azt hittem, hogy az az igazi szerzetesség. A többi csak könnyített, kicsit komolytalan. De persze ez is feladatfüggő. Beteget ápolni vagy szegényeket istápolni semmivel nem könnyebb. A kongregációnknak is van kontemplatív ága. Én nem bírnám. Mindig tudtam, hogy nem bírnám, de vonzott.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.05.11. 21:56:33

@Letícia nővér: köszönöm a választ.
Miért nem bírnád?

klasztika 2010.05.12. 07:39:16

@Letícia nővér: ezzel én is így lennék. Gondolkodom is gyakran, hogy vajon én vagyok így elrontva, vagy csak ettől függetlenül ennyire mozgalmas az életem és csak azért nem tudom elviselni a "tétlenséget"?

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.12. 07:58:18

@klasztika: Érdekes módon a társadalom általában elítéli a "tétlenséget", mert lustaságnak értelmezi. Pedig ez egyrészt személyiségfüggő, másrészt bizonyos szellemi tevékenységeket éppen látszólagos tétlenség közben tud az ember leginkább végezni. (Vagy házimunka közben akár, de ez inkább nőkre jellemző :) Ill. vannak olyan korszakok (pubertás), amikor egyenesen szükség van a több pihenésre. (Ezt mondják az okosok ...)
Nemtom, én olyan családban nőttem fel, ahol a semmittevés verbális szinten akkor is elítélendő volt, ha olykor mindenki csinálta. :P

rozsdafarku 2010.05.12. 08:19:58

@Gloria Mundi: Olvastam vhol, hogy a tibeti kolostorokban azért folytat oly sok szerzetes ilyen életmódot, mert a társadalom így védekezik az ellen, hogy a kis falvakban a ffiak összevesszenek a kevés nőn, kevés művelhető földterületen, stb.Inkább gyermekkorukban elküldik a felesleges, később bajok forrásává lévőket szemlélődni a kolostorokban.A falvak úgysem látnák el a semmittevőket /potenciális bajkeverőket/, így viszont nemes szemlélődéssel és koldulással alázatosan és megdicsőülve eléldegélhetnek.
Érdekesek még az Isten közelségét kereső, a Meteorákon kolostorokban élők szellemi tevékenysége is.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.12. 08:30:29

@rozsdafarku: A középkorban is azért volt olyan sok szerzetes Európában, mert pl a nemes fiúgyerekek közül csak a legidősebb örökölhetett és nősülhetett, a többi vagy lovagként katonáskodott, vagy papnak ill. szerzetesnek ment (ezeket persze az alsóbb rendűek kiszolgálták). Az arisztokrata nők közül is sokan mentek kényszerből kolostorba, vagy ott tárolták őket, amíg nincs rájuk szükség.
Még az állatvilágban is bőven van példa olyan példányokra, amelyek nem nemzhetnek, pl a farkasoknál.
Ez a mi, szekularizált, nyugati világunk számára nagyon igazságtalannak tűnik, nem? Hozzászoktunk, h mindenféle jogaink vannak, és a szexhez való jog az egyik.

vén betyár 2010.05.12. 08:47:33

@Gloria Mundi: Lánynak dicsőség, asszonynak kötelesség - ahogyan az 50-es években hivatalosan is hírdették.Nemhiába, ez a felvilágosultság kora volt.
süti beállítások módosítása