Egyre nehezebb nem beszélnem Ricsiről. Judit és Angéla tudja, hogy létezik valaki. Ők ketten biztos kommentálják is olykor. De nem merem megmondani, hogy Ricsi az. Pedig hosszú távon tarthatatlan lesz. Ha ez valóban együtt maradunk. Most úgy tűnik, igen. Olyan, mintha szégyellném Ricsit. Mintha ezért nem beszélnék róla nekik. Pedig erről szó sincs. Épp ellenkezőleg, ostoba mód büszke vagyok rá.

Lili szépen fejlődik. Egyelőre igent mondtam a keresztanyaságra. Megkérdeztem persze Angélát, nem érzi-e úgy, hogy Juditot bántja a mellőzés. De hisz ő nem katolikus. Sőt, nem is keresztény. Én talán nem tudtam, hogy zsidók? A prof és Judit is. Nem járnak zsinagógába, egyébként. Ateista vagy deista vagy agnosztikus zsidók. Ha ez számít valamit. Mert neki, Angélának nem számít.

Nem tudtam, hogy zsidók. Eszembe se jutott, őszintén szólva. Mennyit beszéltünk a vallásokról a proffal. De ez sose került szóba. Nyilván azért, mert nem hívő. Hogy mit jelent számára a zsidósága kulturálisan vagy politikailag, vagy akárhogy? Nem tudom. Ami engem illet, nekem nem számít. Vagyis ettől nem nézek rá másképp. Számít abban az értelemben, hogy tudom, mi mindent jelent ez itt és most. Vagy mit jelentett az elmúlt évszázadban. Vagy akármikor. Hogy ez mindig jelentett - valamit. Sose volt közömbös tény.

Angéla vajon honnan tudja? Én sose gondoltam rá, eszembe se jutott. De van, akinek rögtön ez jut eszébe. Csak ránéz egy arcra. És tudja. Vagy sejti. Tudni véli. És ennek következményei vannak. Érthetetlen következményei.

- Ki mondta ezt neked? - kérdezem Angélától.
- Judit mesélt a családjáról. Mindkettejük családjáról.
- Te is mesélsz neki? Vagy még nem akarsz?
- Ha arra gondolsz. Nem. Nem akarok beszélni róla.
- És a papnak? Aki majd Lilit kereszteli? Neki mit mondasz majd?
- Még nem tudom. Miért nem lehet csak egyszerűen megkeresztelni ezt a gyereket?
 

Címkék: vallás zsidóság keresztelés

A bejegyzés trackback címe:

https://leticianover.blog.hu/api/trackback/id/tr72554409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

iovianus 2011.01.10. 11:14:25

Ne már, hogy nem tudta Panni hogy zsidó a prof, hiszen a zsidó férfiakon ennek látható jele van! Fail-

iovianus 2011.01.10. 11:24:23

Azt hiszem elszállt az előző kommentem.
Szóval általában egy zsidó férfin látszik hogy zsidó, főleg ha olyan jól ismeri Panni, mint tudjuk. Szóval ezt most nem értem.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.01.10. 11:25:50

iovianus@: Ójaj ... Tudod, miről ismerni meg a magyar zsidó pasit a NY-i fürdőben? Hogy nincs körülmetélve. A háború után nem metélték körül a zsidó kisfiúk nagy részét, ez csak a rendszerváltás után jött újra divatba. Sőt, rengeteg családban az emberkék nem is tudtak arról, h zsidók. Csak nagykorúként értesültek róla ... A magyar zsidók nagy része egyébként nem is vallásos, tehát szóba se jön a körülmetélés.

iovianus 2011.01.10. 11:26:54

Hát persze hogy megjelenik. Fail me.
:D

iovianus 2011.01.10. 11:27:29

@Gloria Mundi: komoly? Azt hittem ez olyan általános törvény.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.01.10. 11:28:34

Ráadásul olykor nem is olyan egyszerű megállapítani, h vki körül van-e metélve, úgy hallottam ...

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.01.10. 11:31:24

@iovianus: A holokauszt után eléggé meggondolták a szülők, h egyáltalán akarnak-e foglalkozni a zsidó identitásukkal, sokan nem beszéltek róla évtizedekig, na most ehhez képest metéltették volna körül a gyerekeiket? Sőt, inkább meg is keresztelték, a biztonság kedvéért. Ki a fenének volt kedve ennyire látható jelet hagyni a gyerekén azután, h pusztán a származása miatt elvihették?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.10. 11:34:06

Nekem volt egy haverom, akinek a kisfia fitymaszűkületes volt és emiatt átesett egy kisebb műtéten.

A srácot (mármint az apát) aztán azzal hecceltük, hogy kérdezgettük: mikor lesz a Bár Micvó?

:-)

De ő sem volt elveszett ember; azt válaszolta, hogy majd megkérdezi a plébánost.

iovianus 2011.01.10. 11:37:19

No erre nem gondoltam! De talán nem csak nekem nem világos ez a rész.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.01.10. 11:41:43

@iovianus: Most már oszlik a homály?

@tiboru: Ja, ráadásul az USA-ban szinte minden gyereket körülmetélnek, egészségügyi indokkal. Úgyhogy könnyen meglehet, h egy kevésbé tájékozott emberke pont azokat nézi zsidónak, akik nem azok :) Meg persze a muszlimokat is mind körülmetélik ... Zavaros ám :P

iovianus 2011.01.10. 11:45:50

@Gloria Mundi: Jó jó, de nem az USAban vagyunk!

Ahogy kedvenc volt matektanárom mondaná: Ülepszik a köd..:D

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.10. 12:00:08

@iovianus:

Ülepszik a fenét...

(Legalábbis itt a kertemben nem...)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.01.10. 12:05:43

@iovianus: Ezért alig vannak körülmetéltek :)

@tiboru: Itt sem, sajna :(

saabi 2011.01.10. 20:46:25

> Miért nem lehet csak egyszerűen megkeresztelni ezt a gyereket?

Hehe, kb. ezt kérdeztem az előző postnál. :-) De mostmár tudjuk, csak a hülye papoknál nem lehet. (leegyszerűsítve a kérdést)
süti beállítások módosítása